Dag 7, 12 km van Hruba Skala naar Turnov - Reisverslag uit Turnov, Tsjechische Republiek van John & Karin Bakker - WaarBenJij.nu Dag 7, 12 km van Hruba Skala naar Turnov - Reisverslag uit Turnov, Tsjechische Republiek van John & Karin Bakker - WaarBenJij.nu

Dag 7, 12 km van Hruba Skala naar Turnov

Door: John

Blijf op de hoogte en volg John & Karin

27 Juli 2014 | Tsjechische Republiek, Turnov

Gisterenavond kwamen tijdens het diner alle popsterren voorbij in een versie door Tsjechische vocalisten en muziekanten uitgevoerd. Het zorgde voor een opmerkelijke sfeer in de eetzaal van het kasteel. Verderhebben we al een aantal keer het 'staren' meegemaakt. De Tsjechen laten geen emoties vanhun gezicht aflezen en zijn meester in het staren naar anderen, vooral naar buitenlanders. Gewoon ongegeneerd naar je kijken en blijven kijken. Net zo hard terugkijken of een glimlach tonen, is de manier om ermee om te gaan. Ze bedoelen het niet kwaad ofzo (zo leert het boekje over deTsjechische cultuur).

De laatste wandeldag breekt om 07:00 uur aan met luid geklingel van een klok uit het kerkje naast het kasteel. Het ontbijt is wat karig in vergelijking tot de indruk die het kasteel maakt en de muziek uit de radio in de eetzaal draagt niet echt bij aan de sfeer. De andere, voornamelijk binnenlandse gasten lijken er geen plezier in te hebben om hier te zijn. We ontvangen twee lunchpakketten met daarin, ja hoor: boterhammen met schnitzel, een augurk, een banaan, water en een chocoladewafel. Tijdens de terugtocht naar Turnov lopen we naar de burcht Valdstejn. Onderweg komen we enorme kalkstenen rotspartijen tegen die allemaal een naam hebben gekregen. Het is indrukwekkend, kijk maar naar de foto's. Op Valdstejn zienwe nog twee bruidsparen met hun gasten. Verder wandelend komen er complete Tsjechische families op mountainbikes over het bospad. Als we in Turnov aankomen kijken we eerst even of de auto nog van ramen is voorzien en dat blijkt het geval te zijn. We besluiten om met de auto nog een kasteel te bezichtigen want onze voeten zijn het zat. Nog één keer een Tsjechische diner in ons hotel en een nachtje slapen aan de zeer drukke hoofdstraat van Turnov. Jammer dat het er bijna opzit, maar thuis zijn lonkt ook naar ons.