Dag 6, 18,5 km van Sobotka naar Hruba Skala - Reisverslag uit Hrubá Skála, Tsjechische Republiek van John & Karin Bakker - WaarBenJij.nu Dag 6, 18,5 km van Sobotka naar Hruba Skala - Reisverslag uit Hrubá Skála, Tsjechische Republiek van John & Karin Bakker - WaarBenJij.nu

Dag 6, 18,5 km van Sobotka naar Hruba Skala

Door: John

Blijf op de hoogte en volg John & Karin

25 Juli 2014 | Tsjechische Republiek, Hrubá Skála

Gisteravond ging de bar beneden door tot 01:00, dus de nacht was kort. Zoals elke dag, bereiden we 's avonds de route van de volgende dag voor en zorgen we dat we klaar zijn voor vertrek na het ontbijt. Bij de receptie staan onze koffers klaar om naar de volgende locatie te worden gebracht. Het ontbijt is prima en we krijgen vier broodjes, twee appels en twee flessen water mee. Ik heb inmiddels drie blaren, dus alles goed inpakken voordat we kunnen lopen. Vandaag bepalen we zelf de route en gaan we naar de ruïne Trosky. Onderweg komen we langs verscholen meren en prachtige plaatsjes met idyllische huisjes. In de bossen zijn talrijke Chata's te vinden: de buitenhuisjes van de Tsjechen die er in het weekend naartoe trekken om er met de hele familie te vertoeven en het nodige onderhoud te doen. Bouweisen lijken er niet te zijn en zo zie je werkelijk van alles bij elkaar staan. Bij Trosky aangekomen drinken we eerst iets bij een restaurace waar we een hele groep mannen zien die met de kinderen op stap zijn. Vrouwen zijn er niet bij, de mannen gaan aan het bier en de kinderen krijgen limonade - hier een soort volksdrank. Dan komt de soep, zuurkool, brood, goulash en de kinderen worden door de vaders geholpen met eten. Is het pappadag, zijn de vrouwen op stap, gaat het om gescheiden mannen of gaat het op vrijdag tijdens de vakantie altijd zo?
Onze eindbestemming vandaag is kasteel Hruba Skala, waar we ook overnachten. Bij aankomst staan de koffers al klaar! Snel die schoenen uit nu want onze voeten doen echt pijn. We hebben inmiddels 96 Tsjechische kilometers afgelegd tussen de 400 en 1500 meter hoogte, dat ga je voelen. Het eten in het kasteelrestaurant is prima, zeker met een heerlijk flesje heuse Tsjechische wijn erbij. Nog één etappe te gaan morgen; jammer maar ook wel fijn!